O škole
Škola Reálné gymnázium a základní škola města Prostějova, Studentská ul. byla zřízena od školního roku 1992/93. Sídlí ve školní budově, která byla postavena v roce 1974 a sloužila jako základní škola. Specifickým znakem školy tedy je spojení základní a střední školy do jednoho funkčního organismu, do jednoho právního subjektu. Od 1. 9. 2021 byl škole udělen čestný název Reálné gymnázium a základní škola Otto Wichterleho, Prostějov.
Základní škola je úplná základní škola s 9 postupnými ročníky, v každém ročníku jsou dvě paralelní třídy, případně tři třídy. V současné době ji navštěvuje kolem 500 žáků. Reálné gymnázium přijímá ke studiu žáky ze sedmých tříd na šestileté studium a žáky z devátých tříd na čtyřleté studium.
Stravování žáků a studentů zajišťuje vlastní školní jídelna s kapacitou 1 300 strávníků.
Pro žáky I. stupně ZŠ je zřízena školní družina.
Do všech prostor školy je zabezpečen bezbariérový přístup.
Škola nabízí:
- Moderní výuku v odborných učebnách fyziky, chemie, biologie, zeměpisu, cizích jazyků, informatiky a výpočetní techniky, hudební výchovy a výtvarné výchovy
- Chemickou laboratoř s kapacitou pro 16 studentů
- Výuku v multimediální učebně s 30 počítači v síti
- Respirium - místnost pro přednášky, besedy, výstavy
- Školní knihovnu
- Dvě tělocvičny a venkovní sportovní areál (travnaté fotbalové hřiště, atletický ovál s umělým povrchem, hřiště pro basketbal, plážový volejbal a další míčové hry)
- Individuální studijní plán pro nadané studenty
- Týdenní jazykový pobyt ve Velké Británii
- Kontakt s rodiči prostřednictvím webu, individuální informace o studijních výsledcích
- Účast na výletech, exkurzích a sportovních soutěžích
- Podporu charitativních akcí
- Účast v projektu Adopce na dálku
- Plán prevence rizikového chování a výchovného poradenství
Reálné gymnázium nabízí:
- Zaměření na přírodní vědy a výpočetní techniku
- Přípravu na studium pro všechny typy vysokých škol
- Volitelné semináře podle zaměření studentů
- Lyžařský výcvik pro první ročník čtyřletého a třetí ročník šestiletého studia
- Letní sportovní kurz pro třetí ročník čtyřletého a pátý ročník šestiletého studia
- Krátkodobou stáž na Fyzikálním ústavu AV ČR, týdenní biologickou exkurzi
- Zapojení do soutěží, olympiád a středoškolské odborné činnosti
Základní škola nabízí:
- Kvalitní výuku, přátelské prostředí
- Péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Zapojení do soutěží a olympiád
- Velké množství zájmových kroužků
- Účast na výletech, exkurzích a sportovních soutěžích
- Přehled klasifikace žáků prostřednictvím informačního systému (1. stupeň – klasifikace v IS i v ŽK, 2. stupeň – klasifikace pouze v IS)
1. stupeň nabízí:
- Téměř všechny třídy vybavené interaktivními tabulemi
- Při výuce efektivní metody práce (skupinovou práci, činnostní vyučování, kritické myšlení, problémové úkoly)
- Návštěvu programů, které organizuje hvězdárna, dětská knihovna, ekologické centrum Iris
- Ozdravné pobyty
2. stupeň nabízí:
- Lyžařský výcvik pro 7. ročník
- Nadstandardní péči o žáky 9. ročníků při volbě povolání
- Všechny třídy vybavené dataprojektory s plátnem a ozvučením
- Volitelné a nepovinné předměty
- 2. cizí jazyk od 7. ročníku
Proč jsme hrdí na nový název školy
Život Otty Wichterleho kopíroval mnohdy velmi těžkou turbulentní dobu 20. století.
Narodil se v roce 1913 do rodiny zámožných prostějovských podnikatelů. Po absolvování klasického gymnázia se rozhodl pro studium chemie na fakultě Chemicko-technologického inženýrství ČVUT. V roce 1936 byl promován doktorem technických věd. Na fakultě zůstal a pracoval jako asistent až do uzavření vysokých škol 17. listopadu 1939. Zatýkání a deportace studentů i učitelů jej přinutila okamžitě změnit práci.
V lednu 1940 odešel pracovat do Baťova výzkumného ústavu ve Zlíně. Zde se zabýval především výzkumem polyamidů. V roce 1941 začal s přípravou průmyslové výroby nové látky – nylonu.
Jeho výzkum držela Baťova firma před nacisty v tajnosti, a proto se nylon začal vyrábět ve velkém až po válce pod názvem silon.
V roce 1942 se nacisté ve Zlíně pokusili o likvidaci odboje. V rámci zátahu byl Otto Wichterle zatčen a čtyři měsíce vězněn.
Po válce se Otto Wichterle vrátil do Prahy. Na Vysoké škole chemicko-technologické začal přednášet obecnou a organickou chemii. Zde také v roce 1949 založil katedru technologie plastických hmot a stal se jejím prvním profesorem a vedoucím.
Začal se zabývat syntézou síťovaných hydrofilních gelů, které vodou bobtnají. Cílem výzkumu bylo najít vhodný materiál pro oční implantáty.
Otto Wichterle byl nejen skvělým chemikem a experimentátorem, ale také vynikajícím učitelem.
V těžké době 50. let byli do vedení vysoké školy dosazováni členové komunistické strany. Otto Wichterle byl v roce 1958 propuštěn. Ještě téhož roku byl Wichterle jmenován vedoucím laboratoře makromolekulárních látek Československé akademie věd, z níž se vyvinul Ústav makromolekulární chemie v Praze. V roce 1959 se stal jeho ředitelem a byl jím až do tzv. normalizace v roce 1969. Stal se tak strůjcem většiny jeho úspěchů.
Profesor Wichterle vždy hájil nezbytnost širokého základního výzkumu a svobody vědeckého bádání.
V roce 1968 se zapojil do politického dění a stal se jedním z iniciátorů manifestu Dva tisíce slov. V době normalizace byl odvolán z postu ředitele ÚMCH a dále zde pracoval již jen jako řadový vědec.
Teprve po listopadu 1989 byla Ottu Wichterlemu projevována zasloužená úcta. V červnu roku 1990 byl zvolen předsedou ČSAV a vykonával tuto funkci až do konce roku 1992.
Byl také členem mnoha mezinárodních společností, držitelem řady zahraničních cen a čestným doktorem zahraničních univerzit. V roce 1993 byl po něm pojmenován asteroid Wichterle.
Nejznámějším přínosem Otty Wichterle mezi desítkami jiných pro rozvoj vědy a lidský život jsou bezesporu gelové kontaktní čočky.
Profesor Wichterle se až do konce života snažil být ve styku s chemií. Zajímal se o dění v oboru a rozdával rady.
Zemřel na svém letním sídle v obci Stražisko v srpnu 1998 ve stáří 84 let. Je pohřben na Městském hřbitově v Prostějově.
Možná některého ze studentů naší školy životní příběh profesora Wichterleho inspiruje k vlastní vědecké práci.